Hoe wij werken: Onze Organisatie

Onze Organisatie

Bij  SLO Mariadal bieden we onderwijs op maat in kleine, gestructureerde groepen. Ons multidisciplinair team zorgt voor een prikkelarme omgeving waarin elke leerling optimaal kan groeien.

Niveaugroepen

Bij SLO Mariadal werken we met kleine niveaugroepen om onderwijs op maat te bieden. Leerlingen met leermoeilijkheden (type basisaanbod) zitten in klassen van maximaal 12 à 13 leerlingen. Voor leerlingen met ASS (type 9) beperken we de klasgrootte tot 8 à 9 leerlingen. Structuur, voorspelbaarheid en een prikkelarme omgeving zorgen ervoor dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Schoolteam

Ons multidisciplinair team werkt nauw samen om de beste begeleiding voor elke leerling te garanderen. Naast klasleerkrachten zijn er ambulante leerkrachten, een BLIO-leerkracht en verschillende therapeuten (psycholoog, logopedist, kinesist, ergotherapeut). Zij ondersteunen de leerlingen individueel of in kleine groepjes. Ook het secretariaat en de directie dragen bij aan een vlotte schoolwerking.

Dagplanning

De schooldag start om 8.50 uur en eindigt om 15.25 uur (op woensdag om 11.55 uur). In de voormiddag volgen de leerlingen vier lestijden met een pauze tussendoor. Na de middag zijn er nog twee lestijden. Kinderen eten in de klas en genieten van een lange middagpauze met speelmogelijkheden.

Busvervoer

Leerlingen die in de regio wonen, kunnen gratis gebruikmaken van het schoolbusvervoer. De routes worden bepaald door De Lijn en het Departement Onderwijs.

Huiswerk

Huiswerk helpt leerlingen om leerstof beter te onthouden en zelfstandig te werken. Het stimuleert verantwoordelijkheid en biedt ouders inzicht in wat hun kind op school leert. De hoeveelheid huiswerk is afgestemd op de noden van de leerlingen.

Speelplaats en ontspanning

Spelen is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Onze speelplaats biedt diverse speelmogelijkheden zoals een powerplaysoccerkooi, steps en spelkoffers. Kinderen kunnen ook kiezen voor rustige activiteiten zoals tekenen of lezen. Leerlingen met specifieke noden krijgen extra begeleiding tijdens de speeltijd.

De halte – Zelfregulatieplek

Soms heeft een leerling even rust nodig. De halte is een prikkelarme ruimte waar kinderen tot zichzelf kunnen komen en leren omgaan met emoties. Samen met een begeleider denken ze na over hun gedrag en hoe ze in de toekomst betere keuzes kunnen maken.

Schoolbestuur en ouderraad

Het schoolbestuur Sint-Paulus vzw staat in voor het beleid en de ondersteuning van onze school. De ouderraad bestaat uit geëngageerde ouders die helpen bij activiteiten en initiatieven om de school te versterken.

Externe partners

We werken samen met verschillende externe organisaties, zoals het Leersteuncentrum Oost-Brabant, het CLB en de scholengemeenschap. Ook voor- en naschoolse opvang wordt georganiseerd in samenwerking met externe partners.

Niveaugroepen

Bij SLO Mariadal werken we met kleine niveaugroepen om onderwijs op maat te bieden. Leerlingen met leermoeilijkheden (type basisaanbod) zitten in klassen van maximaal 12 à 13 leerlingen. Voor leerlingen met ASS (type 9) beperken we de klasgrootte tot 8 à 9 leerlingen. Structuur, voorspelbaarheid en een prikkelarme omgeving zorgen ervoor dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Schoolteam

Ons multidisciplinair team werkt nauw samen om de beste begeleiding voor elke leerling te garanderen. Naast klasleerkrachten zijn er ambulante leerkrachten, een BLIO-leerkracht en verschillende therapeuten (psycholoog, logopedist, kinesist, ergotherapeut). Zij ondersteunen de leerlingen individueel of in kleine groepjes. Ook het secretariaat en de directie dragen bij aan een vlotte schoolwerking.

Dagplanning

De schooldag start om 8.50 uur en eindigt om 15.25 uur (op woensdag om 11.55 uur). In de voormiddag volgen de leerlingen vier lestijden met een pauze tussendoor. Na de middag zijn er nog twee lestijden. Kinderen eten in de klas en genieten van een lange middagpauze met speelmogelijkheden.

Busvervoer

Leerlingen die in de regio wonen, kunnen gratis gebruikmaken van het schoolbusvervoer. De routes worden bepaald door De Lijn en het Departement Onderwijs.

Huiswerk

Leerlingen die in de regio wonen, kunnen gratis gebruikmaken van het schoolbusvervoer. De routes worden bepaald door De Lijn en het Departement Onderwijs.

Speelplaats en ontspanning

Spelen is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Onze speelplaats biedt diverse speelmogelijkheden zoals een powerplaysoccerkooi, steps en spelkoffers. Kinderen kunnen ook kiezen voor rustige activiteiten zoals tekenen of lezen. Leerlingen met specifieke noden krijgen extra begeleiding tijdens de speeltijd.

Mijn kind inschrijven

De halte – Zelfregulatieplek

Soms heeft een leerling even rust nodig. De halte is een prikkelarme ruimte waar kinderen tot zichzelf kunnen komen en leren omgaan met emoties. Samen met een begeleider denken ze na over hun gedrag en hoe ze in de toekomst betere keuzes kunnen maken.

Schoolbestuur en ouderraad

Het schoolbestuur Sint-Paulus vzw staat in voor het beleid en de ondersteuning van onze school. De ouderraad bestaat uit geëngageerde ouders die helpen bij activiteiten en initiatieven om de school te versterken.

Externe partners

We werken samen met verschillende externe organisaties, zoals het Leersteuncentrum Oost-Brabant, het CLB en de scholengemeenschap. Ook voor- en naschoolse opvang wordt georganiseerd in samenwerking met externe partners.

Scroll naar boven