
Onze Visie: Waar we voor staan
Buitengewoon onderwijs op maat voor buitengewone
kinderen,
met focus op sociaal-emotionele ontwikkeling, leren leren
en een individueel aangepast curriculum (IAC).


Sociaal-Emotionele Ontwikkeling
Leren lukt pas als een kind zich goed voelt. Daarom hechten we veel belang aan een positief en veilig klasklimaat. We werken systematisch aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, met het PAD-programma als basis. Dit programma helpt kinderen gevoelens te herkennen, keuzes te maken en probleemoplossend te denken. We leren hen dat alle gevoelens mogen, maar niet elk gedrag. Kinderen zijn verantwoordelijk voor hun eigen keuzes en gedrag. Onze doelen zijn een positief zelfbeeld, zelfcontrole en respectvol omgaan met anderen. Zo ondersteunen we hen in hun persoonlijke groei en sociale vaardigheden.

Leren Leren
Leren verloopt voor sommige kinderen minder vlot, waardoor ze meer herhaling en een specifieke aanpak nodig hebben. We ondersteunen hen met methodes zoals Feuerstein, Cognet en de theorie van meervoudige intelligentie. We helpen hen strategieën ontwikkelen om efficiënter te leren en te denken. Hierbij focussen we op zelfsturing, motivatie, aandacht en studievaardigheden. Ook sociale vaardigheden, zoals samenwerken en hulp vragen, krijgen aandacht. We leren hen dat iedereen talenten heeft en dat samenwerken ons sterker maakt. Zo bouwen we aan zelfvertrouwen en een positieve leerhouding.

Leerprogramma’s
Ons leerprogramma vertrekt vanuit de mogelijkheden van elk kind en biedt onderwijs op maat. Binnen type basisaanbod werken we binnen de zone van de naaste ontwikkeling, terwijl type 9 dezelfde leerinhouden volgt als het gewoon onderwijs, aangepast aan individuele noden. We zetten in op gestructureerd en betekenisvol leren met visuele ondersteuning, aangepaste didactiek en functionele contexten. Dagschema’s, pictogrammen en individuele werkruimtes helpen bij overzicht en voorspelbaarheid. Extra ondersteuning
komt van therapeuten en ambulante leerkrachten.
We werken nauw samen met ouders en evalueren jaarlijks of terugkeer naar het gewoon onderwijs mogelijk is. Na het traject stromen leerlingen door naar gewoon of buitengewoon secundair onderwijs.